საქართველოს რკინიგზის რეფორმირების აუცილებლობის შესახებ

გაურკვეველია, თუ რა ეტაპზეა ევროკავშირის მიერ 4 მლნ ლარით დაფინანსებული, საქართველოს სარკინიგზო სექტორის ევროპულ სტანდარტებთან დაახლოების პროექტის მიმდინარეობა.

პროექტი, რომელიც საქართველოს სარკინიგზო სექტორის ევროპულ სტანდარტებსა და დებულებებთან მიახლოებას და საქართველოს რკინიგზის მარეგულირებელი გარემოს გაძლიერების მხარდაჭერას ითვალიწინებდა –  2023 წელს დასრულდა.

სარკინიგზო სფეროში ,,დაძმობილების პროექტის” სახელით, ცნობილი პროექტის ფარგლებში, პოლონელი ექსპერტები ქართველ პარტნიორებს ასოცირების ხელშეკრულების თანახმად, დაგეგმილ საკანონმდებლო ცვლილებებთან დაკავშირებით, ჩარჩო დოკუმენტების შემუშავებასა და პრაქტიკული წინადადებების მომზადებაში ეხმარებოდნენ.

საექსპერტო წრეებისათვის, აღნიშნული პროექტის დანერგვის შესახებ ნაკლებადაა  ცნობილი. ბუნებრივია ისმის კითხვა, რა ეტაპზეა ევროკავშირის მიერ დაფინანსებულ პროექტის მიმდინარეობა? რა ბედი ეწევა ანტიდასვლური რიტორიკის შედეგად რკინიგზის რეფორმირების პროცესს?

ჩვენი მხრივ, კიდევ ერთხელ გვინდა, საქართველოს რკინიგზის რეფორმირების აუცილებლობის შესახებ მოკლე განმარტება გავაკეთოდ.

სადღეისოდ საქართველოს რკინიგზაზე რეფორმირების აცილებლობა განაპირობებულია:

მომსახურების დაბალი ხარისხით,

ტექნიკური აღჭურვილობის ჩამორჩენილობით,

 მაღალი ცვეთით,

 საბაზრო პირობებზე მიუსადაგებლობით.

მსოფლიოში ძირითადად გავრცელებულია სარკინიგზო სისტემების რეფორმირების ორი მოდელი – ამერიკული და ევროპული.

ევროპული – ინფრასტრუქტურა (სარკინიგზო ქსელი) ცალსახად რჩება სახელმწიფოს ხელში ხოლო გადაზიდვები გადადის კონკურენტულ გარემოში.

ამერიკული – როდესაც ინფრასტრუქტურა (სარკინიგზო ქსელი) განკერძოებულია ხოლო გადაზიდვენის კონკურენტულ გარემოში ფუნქციონირებს.

ორივე მოდელს ახასიათებს დადებითი და უარყოფითი თავისებურება, ამერიკული მოდელის დადებითი თავისებურებაა – კერძო ინფრასტრუქტურაში, ინვესტიციების განთავსების მაღალი სტიმული, უარყოფითი – საკუთარ ინფრასტრუქტურაზე მონოპოლიზაციის მაღალი დონე და გარეშე გადამზიდავებისათვის კონკურენციის შეზღუდვა.

ევროპული მოდელის დადებით თავისებურებას წარმოადგენს, გადამზიდავ კომპანიებს შორის კონკურენციის მაღალი დონე, ხოლო უარყოფითს – სახელმწიფოს ხელში დარჩენილ ინფრასტრუქტურაში ინვესტიციების განთავსების სიმწირე.

ცნობისათვის, სადღეისოდ საქართველოს რკინიგზაზე ფუნქციონირებს, მხოლოდ ერთი მონოპოლიური ორგანიზაცია ,,საქართველოს რკინიგზა”. ამიტომ რკინიგზის, როგორც კომერციული საწარმოსათვის აუცილებელია, გადაზიდვების სფეროში კომკურენციის განვითარება.

საქართველოში რკინიგზების  სისტემური რეფორმირების შემთხვევაში, როდესაც ადვილად შესაძლებელია, ჩრდილოელი მეზობელი ,,ირიბად” დაეუფლოს სარკინიგზო ინფრასტრუქტურას,  მორგებულია ევროპული მოდელით რეფორმირების განხორციელება. როდესაც სარკინიგზო ქსელი მუდმივად სახელმწიფოს ხელში დარჩება, ხოლო ოპერაციები ანუ გადაზიდვები გადავა კონკურენტულ გარემოში.

მიუხედავად იმისა, რომ ქვეყნის განვითარების სტრატეგია –  „ხედვა 2030“ ში ცალსახად, დაფიქსირებულია, სახელმწიფო საწარმოების კორპორატიზაციის აუცილებლობის შესახებ, დღემდე, კონკრეტული გადაწყვეტილება ან დროში ეტაპებად გაწერილი, საქართველოს რკინიგზის რეფორმირების სამოქმედო გეგმა არ არსებობს.

აღსანიშნავია, რომ ევროპულმა სახელმწიფოებმა, რომლებმაც 90 იანი წლებიდან დაიწყეს და სადღეისოდ წარმატებით გაიარეს სარკინიგზო სფეროს რეფორმირების პროცესი, გააჩნდათ დროში გაწელილი, ეტაპებად ჩაშლილი, 5 – 7 წლიანი, მუდმივად კორექტირებადი,  სამოქმედო სტრატეგია. მიზანშეწონილია, საქართველოს რეალობის გათვალიწიეწინებით ევროპული გამოცდილების გაზიარება.

აუცილებელია საქართველოს ხელისუფლებამ შეიმუშაოს და დაამტკიცოს „საქართველოს რკინიგზის რეფორმირების სტრატეგია“.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

ყაზახეთის ნავსადგურების აკვატორიის ფსეკრდაღრმავება – გამტარუნარიანობას  30 % მდე გაზრდის

Next Post

ქართულ სანაოსნო კომპანია Shipping Line E60 ს კონკურენტულ გარემოში მოუწევს ადგილის დამკვიდრება

Related Posts

ფოთის ნავსადგურის გაფართოება პოლიტიკური გადაწყვეტილების მოლოდინშია

სახელმწიფოსა და APM Terminals ს შორის 2018 წელს დაწყებული დავა, ფოთში ღრმაწყლოვანი ნავსადგურის აშენების და ჩრდილოეთით განვითარებასთან დაკავშირებით,…
მეტის ნახვა

როგორ ვიყენებთ საქართველოზე გამავალი დერეფნის ეკონომიკურ შესაძლებლობას – რკინიგზა

მიუხედავად იმისა, რომ 2024 წელი ჯერ დასრულებული არ არის, გვაქვს შესაძლებლობა შევაჯომოთ, სატრანსპორტო დერეფნის ძირითადი რგოლის – რკინიგზის…
მეტის ნახვა

როგორ აპირებს ევროკავშირი საქართველოს გარეშე  შუა დერეფანთან  კავშირებადობის განვითარებას

ევროკავშირის მიერ ცენტრალური აზიისადმი გააქტიურების ერთ – ერთი ძირითადი მიზანი, რეგიონის ქვეყნებთან სატრანსპორტო კავშირებადობის ინტენსიური განვითარება წარმოადგენს. ევროკავშირი…
მეტის ნახვა