როგორ ვიყენებთ საქართველოზე გამავალი დერეფნის ეკონომიკურ შესაძლებლობას – ნავსადგურები

წინა მიმოხილვაში, აქცენტი გადატანილი იყო რკინიგზის სფეროზე, ამ ეტაპზე გამოვყობთ საქართველოს საზღვაო ნავსადგურებში და ტერმინალებში (ფოთი, ბათუმი, ყულევი) 2024 წლის მაჩვენებელების 2021 საბაზისო წლის მონაცემებთან შედარებას, რის საფუძველზე განისაზღვრა, რამდენად იზრდება თუ მცირდება ნავსადგურებში გადამუშავებული ტვირთების მოცულობები.

შერჩეული ე ქ ვ ს ი მაჩვენებელის მიხედვით: (იხ. თანდართული ცხრილი)

ნავსადგურებში და ტერმინალებში ჯამურად გადამუშავებული ტვირთის მოცულობა – შემცირებულია – 7 % ით;

გადამუშავებული კონტეინერი TEU – ზრდა 57% ი;

თხევადი ტვირთი – შემცირებულია 33 % ით;

ნაყარი ტვირტი – შემცირებულია 13 % ით;

გენერალური ტვირთი (გათვალისწინეულია კონტეინერის წონა) – გაზრდილია 36 % ით;

ნავსადგურებში დამუშავებული გემების რაოდენობა – გაზრდილია 5 % ით;

საგულისხმოა, რომ საზღვაო სფეროში 2022 წელს 2021 წელთან შედარებით, გადამუშავებული ტვირთების მოცულობების მნიშვნელოვანი ზრდა არ შიენიშნებოდა, თუ არ ჩავთლით საკონტეინერო ნაკადის 19% ით ზრდას.

რაც შეეხება 2024 წლის 2023 წელთან შედარებას, საკონტეინერო ნაკადი შემცირდა 630 ათას TEU მდე, 64 ათასი TEU ით. რაც განპირობებული იყო, ჩინეთიდან საკონტეინერო ნაკადის სარკინიგზო მიმართულებით გადართვაზე.

2024 წელს რკინიზით, მხოლოდ ჩინეთიდან 55 ათასი TEU გადაიზიდა, (14 ჯერ გაიზარდა 2023 წელთან შედარებით), რითაც ფაქტობრივად დაბალანსდა კონტეინერების საზღვაო მიმართულებით ჩამორჩენა.

ერთობლიობაში 5% ზრდას თუ არ ჩავთლით, ნავსადგურებში დამუშავებული გემების რაოდენობის მიხედვით. 2024 წელს 2021/ 2022 წლებთან მიმართებით საქართველოს ნავსადგურებში და ტერმინალებში გადამუშავებული ტვირთების ზრდა არ შინიშნება, რითაც დასტურდება, რომ საქართველო ჯეროვნად ვერ იყენებს გეოპოლიტიკურ შესაძლებლობას.

დასკვნის სახით – ფაქტიურად ვერ იქნა უზრუნველყოფილი სახელმწიფოებრივი პრიორიტეტი – დერეფნის ეკონომიკური შესაძლებლობის სრულფასოვნად გამოყენება.

კლების მიზეზებზე, ორგანიზაცია შემაჯამებელ კვლევაში გააკეთებს დასკვნებს.

მომდევნო კვლევებში განხილული იქნება სხვა სატრანსპორტო დარგები.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

ბათუმი – სამგზავრო და საკრუიზო ნავსადგურის პერსპექტივა

Next Post

საქართველოზე გამავალი სატრანსპორტო დერეფნის კონკურენტუნარიანობას, მნიშვნელოვნად განსაზღვრავს ქვეყნებს შორის კოორდინირებული სატარიფო პოლიტიკა

Related Posts

ლოგისტიკური ცენტრების განთავსების ლოკაციები და განვითარების პერსპექტივები

გააჩნია თუ არა ქვეყანას ლოგისტიკური ცენტრების განთავსების ლოკაციების სქემები და შემუშავებულია თუ არა მათი განვითარების საინვესტიციო შესაძლებლობები ?…
მეტის ნახვა

სარკინიგზო განშტოებების ინფრასტრუქტურის სავალალო მდგომარეობა რეგიონებში სამრეწველო პონტეციალის განვითარებას ამუხრუჭებს

საქართველოს რკინიგზით ბოლო 15 წლის განმავლობაში ადგილობრივი გადაზიდვების ყველაზე დაბალი მაჩვენებელი – 1.4 მლნ ტონა 2024 წელს დაფიქსირდა.…
მეტის ნახვა

უკრაინა შუა დერეფნის გამოყენებით შავ ზღვაზე  საბორნე გადაზიდვების აღდგენას გეგმავს

უკრაინის რკინიგზას განზრახული აქვს 10 წლიანი ინტერვალის  შემდგომ  საქართველოს ნავსასგურებიდან უკრაინის მიმართულებით, ორი სარკინიგზო საზღვაო ბორანი „გეროი შიპკი“…
მეტის ნახვა